luni, 17 februarie 2020

PAMFLETUL - de Tudor Arghezi



Tudor Arghezi (pseudonimul lui Ion Nae Theodorescu, 1880 – 1967)




Cu ce puțin lucru poți câștiga lotul intelectual în România ! Numești câțiva imbecili pe nume, șifonezi câteva obrăznicii, înțepi și dezumfli câteva baloane – toate acestea cu o pană normală și numai gramaticală, ca să-ți și agonisești, cu acțiunea ta ușoară, o reputație ce te pune pe gânduri. În loc să se îndrepte, proștii aleargă să-ți aștearnă, omagiu, ura lor la picioare. O ură puerilă, este drept, dar semnificativă pentru psihologie.

Atari reflecții ne inspiră o sumă de indivizi bolnavi de literatură, care viermuiesc, de la un domn Rădulescu-Motru până la nu știu ce Eugen Lovinescu, în mustul tipografiei. Ei scriu punctual pentru noi, și singurul lucru care trebuie să ne întristeze, ca lectori, atenți, la inspirație și idee, e că mereu pornesc să ne ucidă și că mereu rămân cu senzația că vor fi siliți să reînceapă...O fatalitate infectă face ca nefericiții noștri adversari să se bucure cu exces de darurile mediocrității.

Desigur că-n sufletul lor zguduit de ciudă, ei au mai mult decât în pană. De la intenție la realizare e de parcurs obstacolul imens al posibilității. Chiar dacă, vorbind de lucrurile învățate din frecvența hărtiei tipărite și a cuvintelor digerate de-a gata, ar dovedi pentru locurile comune ale expresiei facilități indiferente, când ne ''combat'', când ne ''execută'', ei au de răsturnat neprevăzutul; tremură, bâlbâie, ajung peltici, și....dau greș. Praful lor de pușcă e ud în chiar momentul potrivit, din pricina emoției, care se manifestează prin umezeală...

Noi citim o critică sau o injurie ce ni se face, intrigați ca pentru o lucrare de artă. Primim, în lipsa obiectivității studioase, anoste, a criticii, cu bună dispoziție insulta. Dar o voim inteligentă, și-i pretindem, ca pentru cântece și blesteme, o situație și un stil. A ''înjura'' e o artă literară tot atât de spinoasă ca și lauda, în acatiste, în sonete sau la... ''notițe''. Până astăzi, intelectul omenesc nu a depășit unicele sale două resurse: admirația șrepulsia – șîn aceste două extreme spiritul trebuie să se comporte cu o egală putere. Omul sentimental e un degenerat dacă nu știe, iubind frumos, să urască admirabil...

Domnul Lovinescu, la care ne oprim ca la un exemplu caracteristic, dorea, pentru a șaptesprezecea oară, să ne micșoreze, într-un articol din ziarul Rampa, în coloanele căruia depune cu solemnitate grăsimea mușiții sale intelectuale. Ca să ne scurteze el întrbuințează toate uneltele ce-stau la-ndemână, pieptene, briceag, furculiță, șcând niciuna nu taie, păcălit încă o dată de iluzie, se apleacă șse încrede ca un nerod în ascuțișul gingiei.

Luăm pe acest impotent din mamulți, pentru că veleitățile lusunt mamulte. Nemulțumit să fabrice o literatură ca oricare alta, el râvnește universitățșacademii, se întinde la...personagiu.

Am observat cândva că șăst imberb bătrân îmbrăcat în ifose șfumure o vastă nulitate literară, șnu-i, desigur, vina noastră șnica lui. Îe greu morcovulusă facă fragi.

El a ținut să ne răspundă în atitudine combativă, de care, nu-vorbă, i-am fost, într-o vreme lipsită de distracții, recunoscători. Poate că i-ar fstat mabine să ne dezmintă prin valoarea unuscris ales, lucru madificil, bineînțeles, decât o proză de nătăfleț, din ce în ce manulă, - dacă gradație în nulitate se poate, - pe care, obsedat de aprecierea justă, o face.

Am căutat măcar în injuriile luo compensare; în deșert. Aceleașresorturridică și inima șpumnul. De altfel, infirmitatea e comună, șprecizând un caz, de fapt generalizăm. Lovinescu e numaunul din lovinești. Cine bate gâsca prinsă între roze, nu o distinge în particular nicprin durata bătăii, întrucât el ține subt târn gâsca în general...

Să stabilim regula sumară a unupamflet.
Înainte de toate pamfletul trăiește prin sineș, ca romanul, epopeea sau satira – șpoate fcultivat pentru frumusețea lui, ca un ficat într-un bocal. E un gen literar jumătate actual șjumătate etern. Încape în el actualitatea, atât cât Margareta încape în Faust. E un gen iute șviu. Apar o mie de poeme frumoase șabia se citează un pamflet suportabil. Cititorul pe ca pamfletul îl jignește înnainte de a-l interesa nu poate să aprecieze nici pe Beethoven sau Puvde Chavannes; el trebuie să-șfacă educația deprinderilor frumoase. El e jignit de idee, și, ceea ce-macomun șmagrosolan, de cuvinte, fără să perceapă supervaloarea lor, fără să piie fraza în care cuvântul, cu doza lurelativă, e urzit. Gâsca domnuluLovinescu, ca matoțtovarășii ede profesie critică, nu se deosebește întru nimic de cititorul-de-rând – șpentru scris ea are o lipsă de respect haină, care, în măsura sensibilității artistice, se vădește ca un analfabetism.

Pamfletul nu exclude scopul; când cade pe mâna unufilistin, el vizează o satisfacție de orgoliu supărat. Ți-ascris pamfletul ca să depreciezun individ șmaales ca să-munceșto încredere în sine imorală...

Pasărea noastră domestică încearcă din nou un timid pamflet împotrivă-ne, criticând pamfletul șpe ''pamfletari'' șrezervându-ne nouă onoarea acestutitlu, care, la rigoare, nu-de respins. Motivul său e un sode poezie diCronica aupra căreia, speranța de-a ne înjura cu eficacitate, îobosește un creier economic șteril.

Dar versurile noastre importă puțin, importă puțin dacă merită elogii sau disprețul. Importă puțin justețea motivelor care determină chelnerii muzeelor ingrate, indispușde propria lor existență, să ne înfiereze ca poețsau pamfletari. Ceea ce nu ne muncește niciodată e grija dacă însemnăm sau nu ceva ăn mahalaua literară. Ne place scrisul, pentru că ne place șolăria, pentru că ne place lumina electrică, mecanica, pentru că ne plac mâțele șinii. Ne-ar pasiona într-o viață de mapuțină uzură, precizia cuvintelor, puritatea conturelor de gândire, plastica imaginilor, arhitectura abstractă a unei idei. Dar nu primim cu niciun preț morfoleala literară, scrisul fără râvnă, fără dogoare. Ne interesează să căutăm în scriitor suferința șbucuria șpe artist, atunccând cemamulțne supără invariabil cu impresia că ling în tingire străină. Ne supără rolul de rândaș în care se complace scriitorul. Șnu suntem vinovațdacă, furide absența omulusuperior în cel care îndrăznește să joace rișca în piața teatrulucu îngerul artei, punem mâna pe baston șmăsurăm spinarea brutesculate din tingirea în care îșcomplăcuse nasul.
Vanitate, îngâmfare ? Nu; foarte simplu șcurat: un sentiment la mijloc, de restabilire de proporții. Dacă, din întâmplare, suntem la rândul nostru o mediocritate, ceea ce nu-defel exclus, lucrul nu ne doare; așa dorește Domnul Dumnezeu, ca toțsă ne găsim uneorlaolaltă, izbițde o istorică stupiditate; rîmâne, totuși, năzuința violentă către mabine șmapur, bun corectiv de bună esență, iar dacă, dimpotrivă, ne deosebim șrealizăm în noi intuiția pe care o avem despre ce trebuie să fie, iarășnu ne privește. O ridiculă mândrie nu poate salva de pieire, după cum o înverșunată ură, pe care o primim să muște, cu pumnul, nu poate doborî o singură frunză. Lumea-supusă orișicum unumisticism imparțial, care distribuie șse așează...

Se cuvine însă ca un pamflet să fie șfrumos șîntocmit. Pamfletul unuia sau altuia dintre cecare, într-un lan de imitație vulgară, năzuiesc, ca supremă sforțare literară, să te maimuțărească, trebuie întâmpinat cu generozitate ? Aceleașscădersunt remarcabile la toți. Șdomnul Rădulescu-Motru cu ucenicii i, șdiverșalțstercorari intelectualde aiurea, au încercat cu toții pamfletul lor inutil. Se bucură atât de puțin de proprietatea de a gândcu cuvinte, de-a inventa o figură șo direcție ăntr-o pagină cu muncînjghebată, încât, hotărâțsă te deprecieze, să te suprime sau să te jignească măcar, ese dovedesc a fcontribuit cu o pagină idioată șpretențioasă la facerea elogiuludumitale.

Croiala frazei, ietura cuvântului, ascuțișul intenției, totul lucrează ca să facă din personajul insultat o făptură centrală șde primă valoare, pe lângă care adversarul, pamfletarul controlabil pe propriul luefort, se vădește prost benevol. E pedeapsa pe care obișnuiesc să și-o acorde singure stârpiturile literaturii proclamarea inferiorității
lor.


Cronica, 1 ma1916


https://semnebune.ro/wp-content/uploads/2016/04/foto-5-arghezi-publicist.jpg