
Emile Zola 1840 - 1902
Émile Zola începe să fie interesat de fotografie în jurul anului 1888. Victor Billaud, redactor al ziarului Gazette des bains de mer de Royan-sur-l'Océan
îl inițiază în această tehnică în timpul vacanțelor pe care scriitorul
le petrece la Royan, invitat fiind de editorul Charpentier. Abia după
terminarea seriei Les Rougon-Macquart însă, în 1894, Zola se
dedică pe deplin acestei pasiuni. Posedând zece aparate de fotografiat,
Zola a produs în jur de zece mii de plăci fotografice, din care doar
câteva sute s-au păstrat.
Amator cunoscător, aproape profesionist, Zola
și-a instalat trei laboratoare fotografice (La Paris, Médan și
Verneuol-sur-Seine). El însuși developează negativele, mărește
imaginile și realizează tot felul de experimente cu hârtie colorată și
formate exotice. Minuțios, își notează în carnet timpul de expunere
pentru fiecare clișeu.
Este pasionat de expresia realității cotidiene pe
care i le furnizează aceste clipe încremenite. Ansamblul acestor
fotografii, expresia unei viziuni de o mare modernitate, oferă detalii
precise asupra lumii de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Subiectele
lor predilecte sunt scenele de viață cotidiană, din Paris, Médan sau
Verneuil. Zola efectuează un veritabil reportaj fotografic la momentul
Expoziției Universale din 1900.
Fotografiază de asemenea numeroase peisaje, mai ales în timpul călătoriilor sale în Italia sau în timpul exilului londonez. Un alt subiect frecvent este constituit din familia și copiii săi, pe care îi redă în imagini de nenumărate ori. Cu ajutorul unui declanșator de la distanță, reușește chiar să se reprezinte împreună cu copiii săi.
Fotografiază de asemenea numeroase peisaje, mai ales în timpul călătoriilor sale în Italia sau în timpul exilului londonez. Un alt subiect frecvent este constituit din familia și copiii săi, pe care îi redă în imagini de nenumărate ori. Cu ajutorul unui declanșator de la distanță, reușește chiar să se reprezinte împreună cu copiii săi.
Fotografia nu a fost un instrument folosit de
scriitor pentru pregătirea romanelor sale. Această pasiune a rămas la
stadiul de reprezentare pasivă, obiectivă a realității, « povestire
adevărată » așa cum se și exprimă autorul prin intermediul unei
dedicații scrise pe unul din albumele dăruite copiilor săi: « Denise et
Jacques. Histoire vraie par Émile Zola ». Rolul fotografiei este în
general negativ în universul romanelor sale - de exemplu în Haita sau în Madeleine Férat
nenorocirea este anunțată prin intermediul unei fotografii. Cu toate
acestea, fotografiile scriitorului , atât de mult timp ignorate, fac
parte integrantă din opera lui Zola și oferă informații prețioase asupra
personalității acestuia
La sfârșitul anului 1864, Zola face cunoștință cu
Eleonore-Alexandrine Meley, viitoarea sa soție, care se autointitulează
și Gabrielle. Acest prenume ar fi fost al fiicei sale naturale, pe care
a fost forțată la șaptesprezece ani să o abandoneze Asistenței publice.
După nuntă, Alexandrine i-a dezvăluit cu siguranță lui Zola întunecatul
secret.
Nu se cunoaște originea legăturii dintre Zola și
Alexandrine Meley. Poate că această legătură a fost datorată hazardului,
deoarece locuințele amândurora se aflau pe colina pariziană Montagne
Sainte-Geneviève. Există zvonuri ale unei relații prealabile între Alexandrine și Paul Cezanne.
Alexandrine ar fi putut fi model pentru grupul de pictori pe care îl
frecventa Zola. Nicio dovadă însă nu justifică aceste afirmații
Pe plan personal, căsătoria cu Alexandrine este celebrată într-un final la data de 31 mai 1870 la primăria arondismentului al XVII-lea, în ajunul conflictului franco-prusac. Alexandrine reprezintă un sprijin indispensabil în timpul numeroaselor momente de incertitudine ale scriitorului. El îi va fi recunoscător mereu pentru aceasta.
În 1888, când Zola, aflat în pragul vârstei de
cincizeci de ani, își pune întrebări asupra sensului existenței sale,
viața sa se transformă într-un mod drastic. Chiar el îi mărturisise lui
Goncourt următoarele: „Soția mea nu este aici ... Ei bine, nu-mi stă
în fire să trec pe lângă o fată tânără ca cea de aici, fără să-mi zic: «
Oare nu se merită mai mult ca o carte”? »
În acest an, Jeanne Rozerot, o tânără femeie de 21 de ani este angajată de Alexandrine Zola
pentru a intra în serviciul lui Zola la casa acestuia din Médan.
Alexandrine o adoră pe tânăra fată, care este spălătoreasă cum și ea a
fost odată. Originară din Morvan, orfană de mamă, Jeanne vine la Paris
pentru a se căpătui. Ea le ține companie soților Zola la sfârșitul
verii, în timpul vacanței cuplului la Royan. Romancierul se
îndrăgostește nebunește de Jeanne imediat. Émile nutrește pentru ea o
iubire cu atât mai puternică cu cât tânăra îi dăruiește copiii pe care
nu i-a putut avea niciodată cu soția sa Alexandrine: un băiat și o fată.
Jeanne îi va crește pe Denise, născută în 1889, și Jacques, născut în 1891,
în cultul tatălui lor. Totuși, acesta nu își va părăsi tovarășa din
tinerețe. Idila este secretă timp de trei ani, doar trei prieteni
apropiați ai scriitorului fiind la curent cu ea. Zola o instalează pe
noua sa metresă într-un apartament parizian și îi închiriează o casă de
vacanță la Verneuil, în apropiere de Médan. Între Verneuil și Médan se
poate deplasa cu ușurință cu ajutorul bicicletei
Alexandrine Zola află de infidelitatea soțului în
luna noiembrie 1891, iar existența celor doi copii îi este adusă la
cunoștință probabil prin intermediul unei scrisori anonime. Criza
cuplului se agravează până când se ajunge la un pas de divorț. Totuși,
după trei ani de secrete și minciuni, totul vine ca o ușurare pentru
romancier. Primind asigurarea că soțul nu o va abandona niciodată,
Alexandrine se resemnează, iar Jeanne își acceptă statutul de femme cachée (femeie ascunsă).
Alexandrine se va ocupa chiar de creșterea copiilor, le oferă cadouri,
uneori îi scoate la plimbare, oferindu-le o dragoste maternă de care ea
însăși a fost privată. La moartea scriitorului, ea îi recunoaște oficial
pe cei doi copii, astfel încât aceștia pot purta numele tatălui.
Zola încearcă așadar, să își organizeze viața
dublă într-o oarecare măsură, împărțind-și timpul între Alexandrine și
Jeanne. În iulie 1894, scrie: „Nu sunt fericit. Acest partaj, această
viață dublă pe care sunt forțat să o trăiesc mă va aduce într-un final
la disperare. Am avut visul de a face pe toată lumea din jurul meu
fericită, dar văd bine că așa ceva este imposibil”.

Walton - aproape de Tamisa

Alfred Bruneau și birjarul său Jules

Attilio Luzzatto (stânga) și Earl Bertoletti

Sena - lângă Medan

Remorcher cu o barja pe Sena

Grădină Medan - Zola cu soția și Charpentier sa în gravorului prim-plan Deymoulin

Pavilionul unei fabrici de bere

Turnul de apă și Palatul de energie electrică

Aproape de Crystal Palace

Întâlnire

Expoziție pavilion "În Vechiul Paris", și mai multe pavilioane a diferite națiuni

Intrarea principală a expoziției

Portret de grup al familiei scriitorului

Denise

Denise

Casa de vizavi de Royal Hotel


Georges Charpentier (1846-1905), editorul lui Zola

Zola și Alexandria

Zola și Jeanne

Zola bicicleta lui lângă Medan

Zola verifică soluția de developat

Zola la domiciliu în Medan

Fotografiile lui Zola în Bois de Boulogne

Ferris Wheel

Royal Hotel în Norwood Upper, ultima locuință a scriitorului înainte de a reveni în Franța
(după procesul Dreyfus -celebrul articol „J'accuse” al lui Zola)

Vară. Plimbare cu bicicleta

Madame Zola la parterul Royal Hotel

Mantes-la-Jolie. Grădină Verneuil

Mantes-la-Jolie. stradă oraș

Între Medan-et-Vilaine

Podul din Jena. Paris

Încă de viață, cu un portret al lui Manet Alexandrina

Parisul noaptea

Pavilion de Minerit și Metalurgie. Haine palat stânga, distanta de la Notre Dame și Domul Invalizilor

Panorama Expoziției 1878

Place de Clichy

Place de Clichy Ryu - Amsterdam

Zona Prosper Goubo și Villiers Avenue, Boulevard de Courcelles stânga

Portretul lui Jeanne

Portretul lui Jeanne






Plimbare prin parc

Copil

Rue Galante la Triel-sur-Seine

Slujitor cu un cal

cărucior de lăptar

Arcul de Triumf de Septimius Severus, din partea dreaptă a templului Anthony și Faustina

Trafic pe o stradă din Paris

oraș italian

Țigănci

Trenul ce transportă călători în întreaga Expoziție

Emile Zola

Emile Zola cu copii

Emile Zola cu copiii pe scarile pavilionului indonezian