marți, 24 decembrie 2013

EMILE ZOLA CA FOTOGRAF



 Альфред Брюно (1857-1934), композитор, автор лирических драм по романам Золя

Emile  Zola  1840  -  1902







Émile Zola începe să fie interesat de fotografie în jurul anului 1888. Victor Billaud, redactor al ziarului Gazette des bains de mer de Royan-sur-l'Océan îl inițiază în această tehnică în timpul vacanțelor pe care scriitorul le petrece la Royan, invitat fiind de editorul Charpentier. Abia după terminarea seriei Les Rougon-Macquart însă, în 1894, Zola se dedică pe deplin acestei pasiuni. Posedând zece aparate de fotografiat, Zola a produs în jur de zece mii de plăci fotografice, din care doar câteva sute s-au păstrat.


Amator cunoscător, aproape profesionist, Zola și-a instalat trei laboratoare fotografice (La Paris, Médan și Verneuol-sur-Seine).  El însuși developează negativele, mărește imaginile și realizează tot felul de experimente cu hârtie colorată și formate exotice. Minuțios, își notează în carnet timpul de expunere pentru fiecare clișeu.


Este pasionat de expresia realității cotidiene pe care i le furnizează aceste clipe încremenite. Ansamblul acestor fotografii, expresia unei viziuni de o mare modernitate, oferă detalii precise asupra lumii de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Subiectele lor predilecte sunt scenele de viață cotidiană, din Paris, Médan sau Verneuil. Zola efectuează un veritabil reportaj fotografic la momentul Expoziției Universale din 1900.


Fotografiază de asemenea numeroase peisaje, mai ales în timpul călătoriilor sale în Italia sau în timpul exilului londonez. Un alt subiect frecvent este constituit din familia și copiii săi, pe care îi redă în imagini de nenumărate ori. Cu ajutorul unui declanșator de la distanță, reușește chiar să se reprezinte împreună cu copiii săi.


Fotografia nu a fost un instrument folosit de scriitor pentru pregătirea romanelor sale. Această pasiune a rămas la stadiul de reprezentare pasivă, obiectivă a realității, « povestire adevărată » așa cum se și exprimă autorul prin intermediul unei dedicații scrise pe unul din albumele dăruite copiilor săi: « Denise et Jacques. Histoire vraie par Émile Zola ». Rolul fotografiei este în general negativ în universul romanelor sale - de exemplu în Haita sau în Madeleine Férat nenorocirea este anunțată prin intermediul unei fotografii. Cu toate acestea, fotografiile scriitorului , atât de mult timp ignorate, fac parte integrantă din opera lui Zola și oferă informații prețioase asupra personalității acestuia





La sfârșitul anului 1864, Zola face cunoștință cu Eleonore-Alexandrine Meley, viitoarea sa soție, care se autointitulează și Gabrielle. Acest prenume ar fi fost al fiicei sale naturale, pe care a fost forțată la șaptesprezece ani să o abandoneze Asistenței publice. După nuntă, Alexandrine i-a dezvăluit cu siguranță lui Zola întunecatul secret.


Nu se cunoaște originea legăturii dintre Zola și Alexandrine Meley. Poate că această legătură a fost datorată hazardului, deoarece locuințele amândurora se aflau pe colina pariziană Montagne Sainte-Geneviève. Există zvonuri ale unei relații prealabile între Alexandrine și Paul Cezanne. Alexandrine ar fi putut fi model pentru grupul de pictori pe care îl frecventa Zola. Nicio dovadă însă nu justifică aceste afirmații


Pe plan personal, căsătoria cu Alexandrine este celebrată într-un final la data de 31 mai 1870 la primăria arondismentului al XVII-lea, în ajunul conflictului franco-prusac.  Alexandrine reprezintă un sprijin indispensabil în timpul numeroaselor momente de incertitudine ale scriitorului. El îi va fi recunoscător mereu pentru aceasta.




În 1888, când Zola, aflat în pragul vârstei de cincizeci de ani, își pune întrebări asupra sensului existenței sale, viața sa se transformă într-un mod drastic. Chiar el îi mărturisise lui Goncourt următoarele: „Soția mea nu este aici ... Ei bine, nu-mi stă în fire să trec pe lângă o fată tânără ca cea de aici, fără să-mi zic: « Oare nu se merită mai mult ca o carte”? »


În acest an, Jeanne Rozerot, o tânără femeie de 21 de ani este angajată de Alexandrine Zola pentru a intra în serviciul lui Zola la casa acestuia din Médan. Alexandrine o adoră pe tânăra fată, care este spălătoreasă cum și ea a fost odată. Originară din Morvan, orfană de mamă, Jeanne vine la Paris  pentru a se căpătui. Ea le ține companie soților Zola la sfârșitul verii, în timpul vacanței cuplului la Royan.  Romancierul se îndrăgostește nebunește de Jeanne imediat. Émile nutrește pentru ea o iubire cu atât mai puternică cu cât tânăra îi dăruiește copiii pe care nu i-a putut avea niciodată cu soția sa Alexandrine: un băiat și o fată.


Jeanne îi va crește pe Denise, născută în 1889,  și Jacques, născut în 1891,  în cultul tatălui lor. Totuși, acesta nu își va părăsi tovarășa din tinerețe. Idila este secretă timp de trei ani, doar trei prieteni apropiați ai scriitorului fiind la curent cu ea. Zola o instalează pe noua sa metresă într-un apartament parizian și îi închiriează o casă de vacanță la Verneuil, în apropiere de Médan. Între Verneuil și Médan se poate deplasa cu ușurință cu ajutorul bicicletei


Alexandrine Zola află de infidelitatea soțului în luna noiembrie 1891, iar existența celor doi copii îi este adusă la cunoștință probabil prin intermediul unei scrisori anonime. Criza cuplului se agravează până când se ajunge la un pas de divorț. Totuși, după trei ani de secrete și minciuni, totul vine ca o ușurare pentru romancier. Primind asigurarea că soțul nu o va abandona niciodată, Alexandrine se resemnează, iar Jeanne își acceptă statutul de femme cachée (femeie ascunsă). Alexandrine se va ocupa chiar de creșterea copiilor, le oferă cadouri, uneori îi scoate la plimbare, oferindu-le o dragoste maternă de care ea însăși a fost privată. La moartea scriitorului, ea îi recunoaște oficial pe cei doi copii, astfel încât aceștia pot purta numele tatălui.


Zola încearcă așadar, să își organizeze viața dublă într-o oarecare măsură, împărțind-și timpul între Alexandrine și Jeanne. În iulie 1894, scrie: „Nu sunt fericit. Acest partaj, această viață dublă pe care sunt forțat să o trăiesc mă va aduce într-un final la disperare. Am avut visul de a face pe toată lumea din jurul meu fericită, dar văd bine că așa ceva este imposibil”.





 Близ Уолтона и недалеко от Темзы

Waltonaproape de Tamisa







Альфред Брюно и кучер Жюль

Alfred Bruneau și birjarul său Jules




Аттилио Луццато (слева) и граф Бертолетти

Attilio Luzzatto (stânga) și Earl Bertoletti






Берег Сены близ Медана

Sena - lângă Medan



Буксир с баржей на Сене

Remorcher cu o barja pe Sena





В саду Медан - Золя с женой и Шарпантье, на переднем плане гравер Деймоулин

Grădină Medan - Zola cu soția și Charpentier sa în gravorului prim-plan Deymoulin






Взгляд с птичьего полета на пивоваренный завод и павильон

Pavilionul unei fabrici de bere



Водонапорная башня и дворец Электричества

Turnul de apă și Palatul de energie electrică







Возле Хрустального дворца

Aproape de Crystal Palace





Встреча

Întâlnire




Выставочный павильон «В Старом Париже» и несколько павильонов разных наций

Expoziție pavilion "În Vechiul Paris", și mai multe pavilioane a diferite națiuni






Главный вход на выставку

Intrarea principală a expoziției






Групповой портрет семьи писателя

Portret de grup al familiei scriitorului






Дениз

Denise




Дениз

Denise




Дом напротив Королевского Отеля

Casa de vizavi de Royal Hotel





Жак


Jacques




Жорж Шарпантье (1846–1905), издатель Золя

Georges Charpentier (1846-1905), editorul lui Zola




Золя и Александрия

Zola și Alexandria






Золя и Жанна


Zola și Jeanne






Золя катается на велосипеде в районе Медана


Zola bicicleta lui lângă Medan



Золя проверяет раствор проявителя

Zola verifică soluția de developat





Золя у себя дома в Медане

Zola la domiciliu în Medan





Золя фотографирует в Булонском лесу

Fotografiile lui Zola în Bois de Boulogne






Колесо обозрения

Ferris Wheel






Королевский Отель в верхнем Норвуде, последнее место обитания писателя до его возвращения во Францию


Royal Hotel în Norwood Upper, ultima locuință  a scriitorului înainte de a reveni în Franța

(după procesul Dreyfus -celebrul articol „J'accuse” al lui Zola)






Лето. Прогулка на велосипеде

Vară. Plimbare cu bicicleta





Мадам Золя на первом этаже Королевского отеля

Madame Zola la parterul Royal Hotel







Мант-ла-Жоли. В саду Вернёй

Mantes-la-Jolie. Grădină Verneuil







Мант-ла-Жоли. Улица города

Mantes-la-Jolie. stradă oraș







Между Меданом и Виленом

Între Medan-et-Vilaine







Мост Йены. Париж

Podul din Jena. Paris




Натюрморт с портретом Александрины работы Мане


Încă de viață, cu un portret al lui Manet Alexandrina






Ночной Париж


Parisul  noaptea






Павильон горнодобывающей промышленности и металлургии. Слева дворец Одежды; вдали Нотр-Дам и Дом Инвалидов

Pavilion de Minerit și Metalurgie. Haine palat stânga, distanta de la Notre Dame și Domul Invalizilor




Панорама Выставки 1878 года


Panorama Expoziției 1878






Площадь Клиши

Place de Clichy





Площадь Клиши с Рю Амстердам

Place de Clichy RyuAmsterdam






Площадь Проспера Гоубо и проспект Вильерса; слева бульвар Курсель

Zona Prosper Goubo și Villiers Avenue, Boulevard de Courcelles stânga






Портрет Жанны

Portretul lui Jeanne






Портрет Жанны

Portretul lui Jeanne





Портрет Жанны







Портрет Жанны









Портрет Жанны







Портрет Жанны







Портрет Жанны







Прогулка в парке

Plimbare prin parc




Ребенок

Copil




Рю Галанд в Триель-Сюр-Сена

Rue Galante la Triel-sur-Seine







Слуга с лошадью

Slujitor cu un cal






Тележка молочника

cărucior de lăptar




Триумфальная арка Септимия Севера; справа от храма Антония и Фаустины

Arcul de Triumf de Septimius Severus, din partea dreaptă a templului Anthony și Faustina




Уличное движение в Париже

Trafic pe o stradă din Paris





Фотография неизвестного итальянского портового города


oraș  italian





Цыганки

Țigănci




Электропоезд отправился за 20 минут провезет пассажиров по всей территории Выставки

Trenul ce transportă călători în întreaga Expoziție





Эмиль Золя

Emile Zola




Эмиль Золя с детьми

Emile Zola cu copii




Эмиль Золя с детьми на лестнице индонезийского павильона


Emile Zola cu copiii pe scarile pavilionului indonezian



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu