joi, 15 septembrie 2011

NIKOLAUS LENAU 1802 - 1850






NIKOLAUS NIEMBSCH von STREHLENAU


Poet austriac. Lirica sa romantică, cu o deosebită muzicalitate a versului, exprimă: neliniști interioare, sentimentul solitudinii, dorul de patrie și libertate.

Scrie Poezii și Poezii noi.

Lenau, cel mai mare poet romantic austriac, s-a născut în România, în Banat, comuna Lenauheim.

Opera sa a influențat, în parte, poezia lui Eminescu.

În poemele Faust, Savonarola și Albigenzii exprimă protestul împotriva apăsării despotice din acea vreme.

In alte poezii, cum sunt cele din ciclul Cântecele trestiei se arată ca un mare evocator al naturii.








CANTECELE  TRESTIEI

      (Schilfllender)

             1831

Soarele se stinge-n zare,
Ziua-n umbră-a adormit;
Sălcii-și pleacă visătoare
Crengi, pe iazul liniștit.





De ce-mi ești departe oare ?
Simt cum ochii-mi lacrimi frâng
Trestii-n vânt, tremurătoare,
Susură, și sălcii ălâng.








Luminezi strălucitoare
În durerea mută-a mea
Precum noaptea, -mbătătoare,
Printre sălcii-n stuf, o stea.



Cerfs au bord d'un cours d'eau...




Iazu-i împietrit sub lună
Iar aceasta, din azur,
Împletește-ntr-o cunună
Trestii verzi și pali răsuri.










Cerbi pe culmea de pe drumuri
Înspre cer privesc uimiți.
Visătoare, lângă maluri,
Păsări mușcă din răchiți.







Îmi plec fața-nlăcrimată
Și-amintiri mă-mbată, dulci
Ca o rugă îngânată
Pe-ntuneric când te culci.